Brzdové kvapaliny a ich základné vlastnosti a rozdelenie

Blog image

BRZDOVÁ KVAPALINA, DRUHY A JEJ VLASTNOSTI

CHEMICKÉ ZLOŽENIE
V závislosti od chemického zloženia rozlišujeme tri typy brzdových kvapalín. Kvapaliny na báze silikónu, glykolu alebo minerálnych olejov. V automobilovom priemysle sa kvapaliny na báze minerálnych olejov takmer nepoužívajú s výnimkou Citroenu - LHM (Citroën liquide hydraulique). DOT3, DOT4 a DOT5.1 sú brzdové kvapaliny na báze glykolu a DOT5 je silikónová kvapalina.

BOD VARU
Brzdový okruh vozidla je závislý na nestlačiteľnosti kvapaliny. Ak však kvapalina dosiahne bod varu v bode varu, funkcia brzdy je už zhoršená. Pre brzdové kvapaliny rozlišujeme suchú teplotu varu a teplotu varu. Mokrý bod varu charakterizuje kvapalinu do určitej miery kontaminovanú vodou.

FARBA
Pdľa farby sa brzdové kvapaliny rozoznať nedajú. Tekutiny sú farbené výrobcom len na účely lepšieho pozorovania akéhokoľvek úniku z obvodu. DOT3 je číra, svetlo žltá, modrá a vínová. DOT4 číra, bledožltá a vínová. DOT5.1 číra, svetlo žltá a modrá. DOT5 fialová alebo fialová.

KINEMATICKÁ VISKOSITA
Brzdové kvapaliny musia spĺňať skúšku viskozity pri -40 ° C. Minimálna viskozita pri tejto teplote musí byť u DOT3 1500 mm / s², u DOT 4 1800, DOT 5 900 a DOT5.1 tiež 900.

ABSORPCIA VODY
Tekutiny na báze glykolu sú hygroskopické. Znamená to, že absorbujú vodu z okolia. Tekutiny na báze silikónu sú hydrofóbne, neabsorbujú vodu.

Hygroskopické kvapaliny v servisnom intervale degradujú a znižujú ich teplotu varu kvôli absorpcii vody. Zároveň je ale vďaka tejto ich vlastnosti zabezpečené rovnomerné rozptýlenie vody v brzdovej kvapaline a nevznikajú teda väčšia zhluky vody, ktoré by spôsobili fatálne zlyhanie brzdového systému. Každá kvapka vody by vytvorila plynové vrecko pri teplote 100 ° C.

DOT3
DOT3 je glykolová brzdová kvapalina s teplotou varu najmenej 205 ° C a teplotou varu najmenej 140 ° C. Absorbuje asi 1 až 2 percentá vody za rok, v závislosti od okolitých podmienok. Je miešateľná s DOT4 a DOT5.1, takže pri výmene kvapaliny (napr. Prechod z DOT4 na DOT5.1) nemusí byť okruh nijako vyplachovaný.

DOT4
DOT4 je glykolová brzdová kvapalina s teplotou varu najmenej 230 ° C a teplotou varu najmenej 155 ° C. Absorbuje asi 1 až 2 percentá vody za rok, v závislosti od okolitých podmienok. Používa sa v autách s vyššou náročnosťou na účinnosť brzdenia a ABS, ESP, atď. Takže dnes v tieni.

DOT5.1
DOT5.1 je glykolová brzdová kvapalina s bodom varu najmenej 260 ° C a teplotou varu najmenej 180 ° C. Absorbuje asi 1 až 2 percentá vody za rok, v závislosti od okolitých podmienok. Používa sa vo veľmi náročných brzdových systémoch. Napríklad v motorsportu.

DOT5
DOT5 je silikónová brzdová kvapalina s teplotou varu najmenej 260 ° C a teplotou varu najmenej 180 ° C. Je hydrofóbny, takže neabsorbuje vodu z okolia. Nepoškodzuje lak vozidla a je kompatibilný s väčšinou gumových častí. Absorbuje veľa okolitého vzduchu, čo spôsobuje rýchlejšiu reakciu brzdy. V prípade kontaminácie vody sa brzdový systém okamžite zlikviduje. Používa sa v veteránoch, vojenskej výbave, niektorí výrobcovia ju používajú aj na cestovanie. Nie je vhodný na pretekárske použitie, pretože jeho stlačiteľnosť sa zvyšuje pri vyšších teplotách.

Pridať komentár

Komentáre (1)

  • KelEmparm

    12.01.2019 11:54

    Cialis Shop generic 5mg cialis best price Nitrostat Without Prescription Viagra Fa Male Al Cuore Buy Generic Cialis Fast Free Shipment Propecia Concierto viagra online pharmacy Buy Valtrex Online Cheap Propecia Para El Cabello online pharmacy Propecia Dolore Viagra Online Comprar Amoxicillin Rash Infant Dosing Amoxicillin 500 Mg Buy Propecia Inexpensive Mejor Cialis Levitra cialis Buy Canine Amoxicillin Uk Meds Online Kamagra Fast Shipping